Vegaanihaaste vol2!

Tammikuu on melkein huomaamatta edennyt jo loppusuoralle, joten on aika päivittää mitä kuuluu vegaanihaasteelle. Sitä on nyt takana melkein neljä viikkoa ja on ollut inspiroivaa huomata miten moni ihminen on tänä vuonna lähtenyt mukaan tai ainakin innostunut lisäämään vegaanisen ruuan osuutta ruokavaliossaan. Tuntuu, että media pursuaa vegaani- ja kasvisruokajuttuja ja kauppoihin tipahtelee uusia vegaanisia vaihtoehtoja ja valmisruokia harva se viikko! Voi tietenkin olla, että itse olen kiinnittänyt asiaan enemmän huomiota, kun se tuntuu omakohtaiselta. 🙂

 

Vegaaniuuteen liittyy aika paljon ennakkoluuloja esimerkiksi siitä, että kasvisruoka on pahaa, ei täytä tai anna riittävästi proteiinia tai että vegaanisen ruuan valmistaminen ja löytäminen on monimutkaista. Osa näistä väitteistä pitää varmasti jopa paikkansa, mutta ei ne nyt ihan täysin mielestäni riitä perusteluksi olla kokeilematta tätä huomattavasti ympäristöystävällisempää elämäntapaa:

*Kasvisruuan makuun totuttelu voi viedä aikansa, jos on ennen ollut vannoutunut lihansyöjä. On kuitenkin yllättävän helppoa löytää täysin kasvispohjaisia lihankorvikkeita (soija, härkis, nyhtökaura, quorn yms.) ja monissa ruuissa eroa ei edes huomaa. Itselläni tilanne on melkein toisin päin, koska en ole syönyt lihaa niin moneen vuoteen, eli mitä ”lihaisamman” oloinen kasvisruoka, sen vähemmän se minua houkuttelee. Tykkään kehitellä ihan uusia ruokia ja kokeilla kasvisruokareseptejä sen sijaan, että pyrkisin tekemään kasvisversioita liharuuista. Mutta ihmisiä ja makuja on monenlaisia ja pointti onkin siinä, että vegaanista ruokaa voi tehdä monella tavalla. Makumieltymyksiä voi myös kehittää ja jos jokin toden totta maistuu omaan suuhun kammottavalta, niin eihän sitä onneksi ole pakko syödä.

*Proteiinin saanti ja B12 vitamiini ovat tärkeitä pointteja. Ensimmäisellä vegaanisella viikollani, minulla tuntui olevan nälkä koko ajan ja arvelen sen johtuvan siitä, etten osannut syödä tarpeeksi monipuolisia proteiineja, kun kehoni on niin tottunut maitoproteiiniin. Ihmettelen edelleen, miten ne gorillat oikein pärjää niin kasvispainotteisella ruualla, joka ei edes sisällä papuja ja pähkinöitä! Mutta kyllä ihminenkin kasvisruualla pystyy proteiinintarpeensa täyttämään, kunhan löytää sopivat yhdistelmät ja määrät. B12 vitamiinia olen alkanut syömään purkista, mutta aika moniin vegaanisiin tuotteisiin sitä on lisätty jo valmiiksi.

*Vegaanisen ruuan löytäminen on ollut yllättävänkin helppoa ainakin Helsingin kokoisessa kaupungissa. Enkä itseasiassa ole edes käynyt perusmarketteja kauempana tai erikoiskaupoissa. Tarjolla on paljon kaikenlaisia tuotteita niin valmisruuista raaka-aineisiin. Osa on ollut hyviä, osa vähemmän houkuttelevia, mutta kiinnostavaa on ollut kokeilla uusia tuotteita. Erityisen positiivisesti minut on yllättänyt vegaaniset juustot. Ei niistä ehkä juustolautasta kokoa, mutta leivän päällä ja ruuanlaitossa eroa arkijuustoihin tuskin huomaa. Vegaanifoorumeille ja ryhmiin liittyminen on myös antanut oivallista vertaistukea ja lähes päivittäin kiinnostavia uusia reseptejä ja ideoita ruuanlaittoon.

 

Joten summa summarum: alku on ollut oivallinen ja jo nyt tuntuisi vaikealta palata takaisin vanhaan ruokavalioon. En ole ikävöinyt maitotuotteita läheskään niin paljoa kuin kuvittelin ja leipominen ilman kananmunaa on sekin helppoa ja vaivatonta, joten lähinnä on alkanut ihmetyttää miksi ylipäätään niin moniin leivonnaisiin munia laitetaan!

Tässä vielä linkki vegaanituotteet.nettiin, jossa on kattava, hyvä lista erilaisista kaupasta saatavista vegaanisista tuotteista ja ruuista. Eiköhän sitä päivitetä sitä mukaa, kun uusia tuotteita tulee.